Before I Die. Norma & Madama Butterfly Revisited.

In de zomer van 2017 reist een bijzondere en hartstochtelijke muziektheaterproductie van Kameroperahuis en I SOLISTI Belgian wind ensemble Antwerp langs enkele Nederlandse festivals en door Vlaanderen Before I Die. In de voorstelling gaan aria’s van Madama Butterfly en Norma – gearrangeerd voor een intieme kamermuzieksetting – een dialoog aan met een nieuw geschreven monoloog voor een man.

Madama Butterfly en Norma: twee onvergetelijke personages uit de gelijknamige opera’s van Puccini en Bellini, die beiden tragisch stierven voor de liefde. Wat gebeurde er na hun heengaan? In Before I Die komen de vrouwen terecht in de koortsdroom van de man die hen tot deze wrede daad bracht. De ex geliefden worden met elkaar geconfronteerd. Ze worden alle drie geplaagd door vragen en kunnen nog geen vrede sluiten met hun verleden. Via de aria’s herbeleven ze samen hun liefdesdrama. Hoe kon het allemaal zo vreselijk mis gaan? Wat is ieders kant van het verhaal? Is er sprake van schuld of onschuld, of is het niet zo zwart-wit? Of die route nu via verwijt of verzoening leidt, uiteindelijk willen Madama Butterfly en Norma erkenning krijgen en rustig wegglijden in de dood. Op de tonen die hen het liefst waren.

Uit de recensie van 8weekly. 24 mei 2017. Daniël Steneker

‘Verwijten vanuit de dood.

Dikwijls wordt in voorstellingen op de Operadagen gereflecteerd op het concept opera. Een voorbeeld van zo’n meta-opera is Before I Die van het Kameroperahuis. Het uitgangspunt van de voorstelling is de zelfmoord van de titelheldinnen uit Madame Butterfly van Puccini en Norma van Bellini. Wat doet hun zelfgekozen dood met de man die hen tot deze daad heeft gedreven? Voor een tribunaal van zes strengbebrilde vrouwelijke musici moet deze man, Reinier Demeijer, zich verantwoorden voor het leed dat zijn liefde heeft aangericht. In een sterke monoloog, geschreven door Anna Maria Versloot, probeert De Man zich te verdedigen: hij heeft toch vanaf het begin af aan al gezegd dat hij niet eeuwig bij de vrouwen kon blijven? En het feit dat zijn liefde niet eeuwig was, betekent toch nog niet dat deze minder waard was?

Tijdens het wanhopige verweer van De Man zingen de geesten van Madame Butterfly (Astrid Stockman) en Norma (Laura Bohn) hem verwijtend aria’s toe uit de opera’s waarin zij de hoofdrol hebben. Het is jammer dat de aria’s geen boventiteling hebben, want het maakt nieuwsgierig wat de vrouwen hem toewensen. Dit is echter het enige minpunt in een verder intieme en originele voorstelling, die de sensatiezucht van het publiek bevraagt.’

“Een perfecte mix van gesproken toneel en opera.” – Place de l’Opera

  • Makers: Regie: Mart van Berckel. Tekst: Anna Maria Versloot. Muziek: Giacomo Puccini en Vincenzo Bellini in arrangementen van Lies Colman. Decor & lichtontwerp: Vera Selhorst. Kostuumontwerp: Dymph Bos. Geluidsontwerp & techniek: Koos Wolters. Dramaturgie & coaching: Peter te Nuyl.
  • Uitvoerenden Laura Bohn (Norma) en Astrid Stockman (Madama Butterfly) Reinier Demeijer (De Man) Nele Delafonteyne (klarinet), Lieve Goossens (fluit), Diechje Minne (hoorn), Lieselot Watté (cello) en Doriene Marselje (harp)
  • Een productie van: Kameroperahuis en I Solisti Begian Wind Ensemble Antwerp
  • Te zien op: Operadagen Rotterdam 2017, Oranjewoudfestival 2017, Stadsfestival Zwolle 2017