Een Nederlandse vrouw vlogt: How to get that love life you desire? Een Italiaanse man onthult in een tutorial: ‘How to break open a Parmesan cheese’. Kameroperahuis ontdekte dramatische personages in deze vlogs. Ze doen een poging hun kennis met ons te delen, maar onbedoeld onthullen ze zoveel meer van zichzelf.

De makers van Kameroperahuis ontdekte dramatische personages in deze vlogs. Ze doen een poging hun kennis met ons te delen, maar onbedoeld onthullen ze zoveel meer van zichzelf.

Wat gebeurt er als je hun spraak exact kopieert? Haperingen, versprekingen, zelfs ademhaling worden ingrediënten voor een deinende funk en een hypnotiserende blues. Twijfel is een ‘walking rhythm’, een conclusie start een strakke beat. Door een vergrootglas op de spraak te leggen, laten de acteurs/zangers en de toetsenist zien wat er onder de oppervlakte broeit. Uit de vlogs rijzen personages op die irritant en ontwapenend zijn, betweterig en vakkundig, komisch en diep-tragisch; van wie je een antwoord wilt op de vraag: ‘How to…?’

Deze vorm van documentaire theater wordt de Verbatim Theatre methode genoemd. Kameroperahuis leent de technieken en maakt, voor het eerst in Nederland, Verbatim Music Theatre.

De voorstelling is voor 75% Engelstalig.

A young Dutch woman is vlogging on ‘How to get that love life you desire?’ An Italian man explains in a tutorial ‘How to break open a Parmesan cheese’. Kameroperahuis discovered dramatic characters in these vlogs. They are trying to share their knowledge with us, but they unintentionally reveil their inner world as well.

What would happen if you copy their speech precisely? Hesitations, mistakes, even their breathing become ingredients for a pulsating funk and a hypnotizing blues. Doubt has a walking rhythm, a conclusion starts a straight beat. From these blogs, characters emerge that are irritating and disarming, pretentious and competent, comical and deeply tragic; from who you want an answer to the question: ‘How to…?’

Language: 75% English, 25% Dutch.

 

 

Voorbeschouwing in operamagazine.nl

 

Recensie van Sander Janssen voor Theaterkrant.nl

 

 

Over het maakproces. 

Vanaf het moment dat ik wist dat ik van een vlog en een tutorial en muziektheatervoorstelling wilde maken wist ik dat er een maakproces nodig was waarbij de uitvoerenden in een pril stadium werden betrokken.

We werkten in verschillende weken door het jaar heen aan de verkenning van het materiaal en we onderzochten  manieren om met de Verbatim Theatre technieken muziektheater te maken.

Niet alleen de schrijver/ regisseur en de componist legden een vergrootglas op de audio, ook actrice/ zangers Jorien Zeevaart bestudeerde minutieus elke ademhaling en elke stembuiging in de originele audio. Door te achterhalen wat er fysiek voor nodig is om spraak te kopiëren, ontdekten we extra lagen in het materiaal. Zo bleek de vlogster een grote teug adem te nemen om vervolgens op heel weinig lucht een zin uit te spreken. Dat kopiëren zorgde voor een milde hyperventilatie en een psychologische ingang voor het personage: wat houdt ze achter? De psychologie van de personages werd ontdekt door alleen hun spraak onder de loep te nemen, van zowel de Nederlandse vlogster, de Italiaanse kaasbreker als de Australische interviewster. Daaruit ontstond de tekstmontage, de compositie en de dramaturgie. En daar voegden wij als muziektheatermakers verbeelding aan toe.

Als je besluit een voorstelling te maken op basis van exacte kopie van spraak, dan word je als maker en uitvoerende enorm klem gezet door het materiaal. In de bewegingsruimte die overblijft zijn er echter talloze keuzes te maken. De keuzes voor orkestratie, toonsoort, maatsoort, herhalingen, psychologische ingang, subtekst, vormgeving en tekstmontage, om maar een paar elementen te noemen, moeten extra scherp gemaakt worden.

Het maakproces van Verbatim Music Theatre is een destillatieproces gebleken. Als de keuzes eenmaal goed zijn die in die kleine ruimte genomen zijn, stijgt het materiaal op en transformeert het van klemgezet naar een oneindig speelveld. Een buitengewoon fascinerend maakproces.

2016-02-05 20.42.44

 

 

2016-02-02 15.39.02 HDR

 

 

  • Speeldata 1 t/m 4 september 2016 Stadsfestival Zwolle, 6 t/m 9 september 2016 Amsterdam Fringe Festival, 3 december Schouwburg Deventer, 7 december Muziektheaterdagen Ostadetheater Amsterdam.
  • Uitvoerenden Jorien Zeevaart (actrice/ zangeres), Daan Hofman (acteur/ zanger) Floris van Bergeijk (toetsen)
  • Crew Concept, regie en tekstsamenstelling: Anna Maria Versloot, compositie: Ben Lammerts van Bueren, scenografie Vera Selhorst, productie: Anne-Minke Meijer, techniek: Koos Wolters, coach: Peter te Nuyl.
  • Een productie van Kameroperahuis