Anna Maria Versloot (1984) schrijft voor muziektheater, opera en film. Al tijdens haar opleiding Writing for Performance aan de HKU specialiseert ze zich in deze schrijfdisciplines.

Als freelance onderzoeker is ze verbonden aan het Lectoraat Performatieve Maakprocessen waarvoor ze diverse publicaties schreef over muziektheater, opera en interdisciplinaire maakprocessen.

Daarnaast schrijft Anna Maria onregelmatig voor film. Haar eerste korte filmscenario ‘Naar Anna’ werd nog tijdens haar opleiding gehonoreerd door de NPS/ NTR en ging in première op het Nederlands Filmfestival. Met cineast Lucas van Woerkum werkte ze enkele jaren aan de ontwikkeling van scenario’s voor zijn nieuwe genre ‘Symfonic Cinema’ waarbij de film wordt ontwikkeld aan de hand van de partituur van een klassiek werk (‘De Vuurvogel’ van Stravinsky, ‘Das Klagende Lied’ van Mahler).

In al haar teksten, of ze voor toneel, muziektheater, opera, film zijn, en ook als onderzoeker en publicist,  is Anna Maria op zoek naar nieuwe verbindingen tussen tekst en muziek. Sinds 2016 doet ze dit ook soms als regisseur / maker.

Als primaria van haar eigen strijkkwartet en incidenteel als koordirigent wordt de muziek – met de ernstige toewijding van een liefhebber –  al tientallen jaren van binnenuit bestudeerd en bewonderd.

Haar werk is  onder andere te zien geweest op de Operadagen Rotterdam, Oerol, Zeeland Nazomerfestival, Over het IJ festival, Oranjewoudfestival, Stadsfestival Zwolle en op diverse internationale festivals.

Over haar teksten:

In 2010 ontving Anna Maria tijdens de uitreiking van het Charlotte Köhler Stipendium voor toneelschrijvers een eervolle vermelding. Uit het juryrapport: “De libretti van Anna Maria Versloot vallen op door een fascinerende grilligheid; ongepolijste ritmische stekelige muziektheaterteksten met een heel eigen, onvoorspelbare dramaturgie.”

Begin 2013 ontving ze een Werkbeurs Theatertekst van het Fonds Podiumkunsten voor een nieuw te schrijven tekst. Uit het rapport van de adviescommissie over ‘Mammoet’: ‘Het stuk is rijk van taal, zorgvuldig geschreven, met interessante, losgezongen personages. De dialoog is poëtisch krachtig en de schrijfster durft herhaling als stijlmiddel in te zetten. De commissie is van oordeel dat de schrijfster van dit werk stimulering verdient.’

koh

Van  2013 tot 2017 was Anna Maria als schrijver en maker verbonden aan Kameroperahuis, Zwolle.

Sinds 2009 is Anna Maria als onderzoeker verbonden aan het Lectoraat Performatieve maakprocessen. (Research centre performative processes)